Wybierając sposób na uzupełnienie szkolnej wiedzy możemy stanąć przed rozterką: jaka forma będzie lepsza: zajęcia w grupie czy samemu?
Zajęcia w grupie
Człowiek naturalnie uczy się poprzez naśladowanie wzorców, które widzi u innych osób. Poszerza to jego perspektywę, pozwala spojrzeć na postawiony problem świeżym okiem. Wspólna aktywność i współdziałanie są bardzo mocnym wzmacniaczem dla nabywanych umiejętności. Często pojawia się też drobna rywalizacja, a jak wiadomo naturalnie chcemy być docenieni i wyróżniający się w jakiejś dziedzinie. Zajęcia grupowe są świetnym rozwiązaniem dla utrwalania wiedzy, szczególnie przed egzaminami kończącymi etapy edukacji. Pozwalają spojrzeć na zagadnienie z różnych perspektyw. Prowadząc zajęcia przygotowawcze do rozszerzonej matury z matematyki często stawiałam na burzę mózgów wśród kursantów, tak, aby wymienili jak najwięcej pomysłów na rozwiązanie zadania, a potem mieli możliwość wyboru, który z przedstawionych sposobów najbardziej przemawia do każdego z uczniów. Taka dyskusja nie tylko pozwala zauważyć nową ścieżkę, ale też zrewidować dotychczasowe spojrzenie na zadanie, problem. Również korepetytor ma wtedy więcej możliwości do prześledzenia sposobu myślenia ucznia i wyłapania w nim ewentualnych luk.
W zajęciach grupowych świetnie odnajdą się również osoby, dla których korepetycje stanowią uzupełnienie i utrwalenie wiedzy z zajęć szkolnych. Bardzo rozwijająca jest wtedy dyskusja nad postawionymi problemami, pośrednio nabywana umiejętność argumentowania swoich poczynań. W grupach mniejszych niż klasa w typowej szkole, uczniowie mają szansę na lepszą współpracę, która w wielu dziedzinach jest sukcesem do zrozumienia zagadnienia.
Zajęcia indywidualne
Te zajęcia zdecydowanie skierowane są do osób, które mają braki z poprzednich etapów edukacji. Z uczeniem się jest trochę jak z budowaniem wieży z klocków – jeśli podstawa nie jest stabilna, to cała konstrukcja będzie się chwiała. W przypadku osób, które mają braki z poprzednich klas pierwszym krokiem zawsze powinno być ich uzupełnienie. Nie jesteśmy w stanie analizować skomplikowanych tekstów literackich, jeśli problemem jest przeczytanie ze zrozumieniem kilku zdań. W matematyce nie poradzimy sobie bez znajomości własności działań, a w języku obcym – jeśli nie znamy podstawowych konstrukcji. W uzupełnianiu takich braków najlepiej sprawdzi się tryb indywidualny. Daje on dodatkowy komfort psychiczny uczniowi – jego wiedza nie jest oceniana przez rówieśników, rodziców, a jedynie uzupełniana wraz z korepetytorem.
Ta forma zajęć jest również skierowana do osób nieśmiałych, niepewnych swoich umiejętności. Pozwala zbudować poczucie bezpieczeństwa w danej dziedzinie nauki, a co za tym idzie swobodniejsze podejście do procesu uczenia i łatwiejsze przyswajanie wiedzy.
Bez względu na to, która forma przemawia do Ciebie bardziej, pamiętaj, że dodatkowe ćwiczenia pod kontrolą osoby zaznajomionej z metodyką pracy w danym zakresie zawsze przyniosą efekt!